Austatud juhatus, austatud kongressist osavõtjad.
Paljudes tänastes ettekannetes ja sõnavõttudes
on räägitud koostööst, selle vajadusest ja selle
mõjust spordile. Koostööpartneritena on nimetatud
mitmeid ministeeriume ja ametkondi. Ma pole aga kuulnud täna koostööpartnerina
Rahandusministeeriumit ja maksuametit.
VI Eesti Spordi Kongressi lõppdokumendi 11. tegevussuunaks on
:
11. Teha ettepanek kaotada firma- ja klubisporti takistav spordipindade
rentimisel kehtiv erisoodustusmaks.
Juriidiliselt on see seadusemuudatuse ettepanek ka tehtud, paraku kehtivas
seadusandluses kehtib spordile endiselt erisoodustusmaks. Seega ma
näen, et Eesti seadusandluses on spordi toetamisele veel palju
arenguvõimalusi. Ühelt poolt saab riik aru spordi arengust ühiskonda
edendava jõuna ja soosib seda, kulutades suuri
summasid spordirajatiste loomiseks ja spordi toetamiseks, teisest küljest
leiab, et sport on kodanikule erisoodustus, mis peab olema lisamaksustatud.
See vastuolu tuleks kaotada.
Kui me oleme rääkinud, et Eestis on klubide arv jõudsalt
kasvanud, siis samas peame me nentima, et enamus klubisid on nõrgad
ja 1-2 eestvedaja kesksed. Me tahame, et klubid oleksid tugevad. Kuid
vaadates praegu klubide võimalusi olla tugevamad, näen
ma, et klubil on 2 võimalust saada tuge spordile. Need on KOV,
kelle praegune tulubaas ei võimalda sporti piisavalt toetada
ja kohaliku edukad ettevõtted, kellelt aga on praeguse seadusandluse
valguses pea võimatu toetust saada. Riik ei paku erilisi soodustusi
sporti toetavatele ettevõtetele, seetõttu saavad ettevõtted
sporti toetada vaid oma jätkusuutlikkuse riskide arvelt. Kohalikud
ja väiksemad klubid ei jõua oma vajadustega Eesti majanduse
lipulaevadeni, kes suudavad täna kehtiva seadusandluse kiuste
sporti toetada. Soovis muuta spordiklubisid tugevamateks peame seda
arvestama.
Teise teemana tahaksin rääkida spordialaliitude rahastamisest.
Statistika näitab, et spordi toetamisele kulutatakse aastast aastasse ühe
suuremaid summasid, mis on igati tervitatav. Samas näen ma, et
64-st spordialaliidust tervelt 15-ni see raha ei jõua. Kindlasti
oleks vale arvata, et nad saavad ka ilma toetuseta piisavalt hakkama.
Meie väikese Spordialaliidu eelarve kulub oma põhimassis
erinevate tiitlivõistluste võistlusmaksude peale. On
ebanormaalne, et me ei suuda oma parimaid saata isegi tiitlivõistlustele
ja sinna saavad minna vaid need, kellel endal on selleks piisavalt
vahendeid. Meie arvates peaks Eesti riik enam võtma enda kanda
ja toetama spordialaliitusid vähemalt tiitlivõistlustele
lähetamise kuludes.
Teise vahemärkusena näen statistikast, et tervelt 18 spordialaliitu
ei ole kantud TM soodusnimekirja, mis on tegelikult ebanormaalne, kui
Eesti riik toetab sporti. Meie alaliidu puhul on selle põhjuseks
mingi aastatetagune raamatupidamislik apsakas. Aga ka järgnevad
igaaastased palved pole kahjuks vilja kandnud ja me pole sinna
nimekirja jõudnud. Siin ootaks võib-olla EOK-i poolset
abi, et kõik EOK-i poolt tunnustatud spordialaliidud jõuaksid
sinna.
Tänan, selline oli minu sõnum Eesti Spordi Kongressile
Lugupidamisega,
Aivar Vadi
EVML president
18.10.2006
|